Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Heuff - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Lotte Heuff - WaarBenJij.nu

Bolivia

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

30 April 2012 | Bolivia, Sucre

De ´B´-landen hebben me werkelijk in hun grip! Na ´Belo Horizonte´ (met het voor mij leukste museum ooit: galleries met hangmatten en Jimi Hendrixx op vliegtuigvolume, ruimtes vol balonnen om je als een klein kind te vermaken, veel ´ervaringskunst´ zoals ik het zelf maar heb bestempeld; super!) ruim een week in Salvador geweest (slechts een 26-urige busrit vanaf Belo...). En daar echt een heeeeeeerlijke tijd gehad! Ik vond het echt jammer om Brazilie te ´moeten´ verlaten. Wist niet wat ik van Brazilie moest verwachten, maar heb het er super gehad! Prachtige natuur, lieve mensen en leuke steden! En nu alweer 2 weken in het andere B-land. Bolivia!

Bolivia, bolivia. Bolivia is een van de armste landen van Zuid-Amerika. 64,6% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Schrijnend... Een groot deel ligt op de ´altiplano´ - een hoogtevlakte. Zo ook Sucre waar ik nu ruim een week ben. En ik ben verliefd op deze stad! Sucre is de wettelijke hoofdstad van Bolivia (maar de regering zit in La Paz). De stad ligt op 2900 m en dat maakt het hier heerlijk! De zon schijnt bijna dagelijks, maar door de hoogte is het niet heet, maar perfect! Het voelt als lente in Nederland, als de skizon in Oostenrijk, als een warme herfstdag. Hoe je het ook wilt noemen het is heerlijk! Zodra de zon weg is (rond een uur of 6 ´s avonds) is het dan ook meteen fris (tot koud). Dus eindelijk de fleece´jes en soft shell eens aan! Naast het weer (wat op zich mijn verblijf hier al de moeite waard maakt) is de stad ook top! Vol met witte, prachtige gebouwen en mijn favo plek: de ´mercado central´. Een echte lokale markt met werkelijk alles. Het is eigenlijk één grote supermakrkt. Ze hebben er groente en fruit, brood, vlees, toiletartikelen, plekken om te eten, alles. En I LOVE IT! Ik ga er iedere dag heen om een fruitsapje te drinken (bij mijn inmiddels vaste standje alwaar ik verwelkomt word met ´holaaaaaa amiga´). Ook haal ik er mijn broodjes en groenten. ENORME avocado´s, met kaas gevulde empanada´s. En dat alles voor werkelijk niks! Dat is ook waarom ik van Bolivia houd. Het is hier zoooooo goedkoop! Een fruitsapje (wat eigenlijk geen sapJE is, want het zijn 2 grote volle glazen) voor zo´n 50 cent tot een euro (afhankelijk van het fruit dat je kiest), ontbijt voor een euro, slapen voor 4 euro per nacht, uit eten voor zo´n 5 euro, een busrit van 15 uur voor 5 euro en ga zo maar door. Je begrijpt het wel: ik ga kilo´s aankomen hier ;) Wat Sucre ook nog eens erg grappig maakt: nederlanders vinden het hier leuk. Zo is er een cafe genaamd Amsterdam, eentje die Florin heet en op de kaart staan o.a. Bosche Bollen, Krentebollen, vla-flip en jaja: kaasplankjes en bitterballen. Aan de muur hangen posters van het Nederlands elftal en Johan Cruijf. Bizar, maar waar! Dit is alles maakt dat ik hier dus al ruim een week ben. Maar ook omdat ik weer een paar Spaanse lessen heb genomen! Ik kan nu ook in de verleden tijd en toekomst praten. Wel zo handig! Anders blijven de gesprekken toch een beetje lullig (zinnen als ´gisteren ik ga naar de markt´ klinken zo stom...). En: omdat ik hier een heleboel vrienden heb gemaakt en weer ´oude bekenden´ ben tegen gekomen!

Maarrrrr.... aan al het moois komt een eind (al is dat een beetje krom om te zeggen, want er komt alleen maar meer moois, maar ik vind het wel jammer). Morgenochtend om 5 uur in de morgen verlaat ik de stad om een 3-daagse trek door de bergen te maken. Met de backpack op de rug! Spannend vind ik het wel een beetje, want ik merk hier in de stad al dat 3000 meter toch wat met je doet! Maar heb er erg veel zin in, want het schijnt prachtig te zijn! Bergen, lokale dorpjes, een enorme krater én echte dinosaurus-voetsporen! Jullie gaan absoluut nog horen hoe het was!

Foto´tjes van Bolivia so far:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151593090915481.845517.692165480&type=1&l=ad5c2cccaf

Ik ben vast nog een heleboel vergeten te vertellen, maar ik denk dat jullie de kern wel hebben: Bolivia is prachtig, ik heb het nog steeds erg naar mijn zin, ik geniet en wil nog lang niet terug naar Nederland!

Liefs en tot spreeks!

Lot

  • 30 April 2012 - 16:53

    Ellen:

    Ik check eventjes mijn mail op mijn verjaardag (bedankt voor je berichtje) en kom weer een mooi verhaal van jou tegen! Het weer op koninginnedag is fantastisch :-). En onze tuin is nu helemaal geweldig!
    Ik mail je snel!

  • 30 April 2012 - 21:30

    Dea:

    spannend de trektocht , sukses
    weer een erg leuk verhaal
    xxx

  • 01 Mei 2012 - 10:44

    Lisanne:

    Yeahhhh, Bolivia!! I told you: een absoluut GEWELDIG land tussen al het andere geweldigs in Zuid-Amerika. Ga vooral die hoogvlaktes in het zuidwesten bezoeken, een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien! Bolivia is geweldig; GENIET GENIET GENIET! Dan ben ik wel jaloers ;)

  • 02 Mei 2012 - 07:16

    Anne S.:

    Hee Lotte!
    Wat een ontzettend leuk verhaal! Stoer wat je allemaal mee maakt. Telkens weer afscheid nemen en nieuwe mensen ontmoeten, knap dat je dat aandurft!
    Ik ben ook wel heeel benieuwd naar je verhaal over het backpacken in de bergen daar!! Heel veel plezier met wat je allemaal nog tegen gaat komen!!! Have fun!!
    Groetjes Anne

  • 02 Mei 2012 - 07:57

    Anne:

    wauw lot, wat een moois allemaal!

  • 04 Mei 2012 - 09:34

    Oma Jany:

    Lot ik zit je verslagen te lezen en geniet er van , ik geniet toch al omdat ik een paar dagen bij je moeder ben.
    Bedankt voor al je kaarten ben daar erg blij mee en zal ze goed bewaren
    Een verzorgster bij mij die reist met je mee vraagt veel aan mij en kijken samen op je kaart
    liefs van je oma en geniet

  • 04 Mei 2012 - 13:27

    Gerben:

    Gaaaaaafff!!
    Ik houd van hoogtes. Niet zo van vlaktes, maar goed. Hoogtes zijn er niet zo maar, dus zullen er ook bergen zijn :D

    Wat dan weer een anagram van mijn naam is. Kan geen toeval zijn, toch?

    Geniet!

    Kus.

  • 05 Mei 2012 - 12:20

    Marijke En Andre:

    Lotte , wat leuk om dit weer allemaal te lezen!!!!!!!!!En ja die markten , ziet er allemaal geweldig uit .
    We zeggen maar weer , geniet van alles , en pas goed op jezelf he!!!!!!!!!!!! Veel groeten en XXXXXXXX

  • 05 Mei 2012 - 21:10

    Gerda:

    Ik ben wel benieuwd naar de voetsporen van de dinosaurus. Wij hebben dat niet gedaan. Veel plezier en ik ga ons fotoboek van Bolivia maar weer eens opzoeken.

  • 08 Mei 2012 - 17:47

    Geerte:

    Houd je wel bij waar de korte reizigers nou heen moeten gaan als jij na een jaar klaar bent? :)

  • 08 Mei 2012 - 19:45

    Loes (Apen;):

    Nog meer plekken voor mijn 'to do' lijstje:D Heel veel plezier met alle andere leuke dingen:D

  • 09 Mei 2012 - 17:33

    Suuske:

    wauw lot! Fantastisch om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 81232

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 29 December 2012

Zuid- en Midden-Amerika

06 Augustus 2009 - 10 Augustus 2009

Londen

24 Augustus 2006 - 04 Juli 2007

Curaçao

Landen bezocht: