Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Lotte Heuff - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Lotte Heuff - WaarBenJij.nu

Colombia

Blijf op de hoogte en volg Lotte

03 September 2012 | Colombia, Cartagena

Colombia, Colombia, ik houd van Colombia!!!! Colombia is echt fantastisch! Het land heeft bij ons, in Europa, toch een beetje een slechte naam vanwege de FARC en cocaineproductie op grote schaal, maar die slechte naam is bij mij verdwenen. Ja, de FARC en cocaine bestaan nog en ja, er zijn nog gebieden waar het erg onrustig is en waar dingen gebeuren waar wij toeristen niks van weten en ook niet willen weten, maar ja, Colombia heeft veel en veel meer te bieden dan drugs en guerillagroepen. Colombia is heel divers in landschap; er zijn droge hete steden, prachtige groene valleien, lenteachtige moderne steden, stranden, een woestijn, tropen, koude andessteden, caribische steden, echt voor ieders wat wils!

Mijn laatste post was uit Medellin. Medellin is een stad in het noordwesten van Colombia en heeft zo´n 2,4 miljoen inwoners. Medellín ligt een vallei op zo´n 1500 meter hoogte en is daarom heerlijk lenteachtig. Het is een moderne stad, wat ik in eerste instantie nou niet echt zoek in Zuid-Amerika, maar ik vond het er heerlijk! Er hangt een heel relaxed sfeertje, je kunt er top uitgaan, het weer is perfect, vriendelijke mensen, perfect openbaar vervoer en nog veel meer feitjes waarmee ik jullie waarschijnlijk niet kan vertellen waarom ik het nou zo leuk vond, maar ik heb me er erg goed vermaakt. Heerlijk om daar een beetje rond te wandelen en niks specifieks te doen! Een klein voorbeeldje: denk je even in dat je door een druk, typisch zuid-amerikaans straatje loopt. Nou is dat voor sommigen van jullie misschien moeilijk voor te stellen omdat je nog nooit in Zuid-Amerika bent geweest dus ik schets het even. Luide reggaeton uit alle winkels, 1000´en straatverkopers die fruit, gefrituurde hapjes, spijkerbroeken, vishengels, ballonnen, sapjes, schoonmaakmiddelen en verzin het maar op straat verkopen. Veel mensen op straat, toeterende auto´s, kortom druk en hectisch. Loop je langs een bankje, zitten daar 4 oude mannetjes op hun gemakje whiskey te drinken en je wordt uitgenodigd voor een shotje.. Om 1 uur ´s middags.. Ja, die kun je natuurlijk niet afslaan, want deze mannen zijn zo complimenteus, overweldigend en lief. En na het shotje lachen ze even lief en loop je weer verder. Dat is dus Medellin :) Medellin is ook de stad van Pablo Escobar. Pablo Escobar was de beruchtste Colombiaanse drugsbaron (geschat wordt dat Escobar verantwoordelijk was voor 8000 moorden) en een van de rijkste mensen ter wereld werd door zijn wereldwijde handel in cocaïne. Op zijn toppunt verdiende Escobar ongeveer 1 miljoen dollar per dag en was hij de op zeven na rijkste man ter wereld. Escobar staat vooral bekend als een van de grootste drugsbaronnen ooit. Wat vaak vergeten wordt is dat hij zich ook bezig hield met het arme deel van de bevolking. Hij liet honderden nieuwe huizen bouwen in Medellín en deelde deze toe aan de bewoners van de sloppenwijken. Escobar werd doodgeschoten op 2 december 1993. Sindsdien is de toenmalige onveiligste stad van Colombia een van de veiligste geworden.

Na Medellin even in de hoofdstad Bogota geweest wat niet bijster bijzonder is, prima voor een dag of 2, maar te koud en druk voor langer. Vanuit Bogota gevlogen naar Santa Marta. Want vliegen is hier vaak goedkoper dan met de bus! Belachelijk, maar erg relaxed. Scheelt weer een uur of 20 in de bus! En Santa Marta, Santa Marta, heb ik vanaf het eerste moment in m´n hart gesloten! Wat heeeeeerlijk aan de caribische kust! Even wennen aan de hitte, maar alles maakte het goed! Ik sliep in een van de leukste hostels van mn hele reis met een superleuke groep mensen en staff en heb me er supervermaakt. Santa Marta deed me erg denken aan Curacao (wat, als jullie even goed op de kaart kijken, ook niet zo ver van Santa Marta is, dus niet zo gek ook). De hitte, de drukte op straat, de manier waarop de mensen lopen, de kleding die ze dragen, de praatjes die ze maken op straat, de kapotte wegen, de gekleurde huizen, de zeelucht. Alles deed me aan curacao denken. En natuurlijk werp ik dan een reflectie op (ex-studente sociale wetenschappen he...) en heb ik mezelf af lopen vragen of ik mezelf daar nou zo lekker en thuis voelde omdat het zo op curacao lijkt OF dat ik deze levenstijl gewoon erg prettig vind en me daarom thuis kán voelen op deze plekken. Ik weet het niet, maar het voelde echt als thuiskomen. Ook door de grote groep mensen die ik daar heb leren kennen en naar stranden ben geweest, boottripjes langs verlaten strandjes met een heleboel rum heb gemaakt, heerlijk heb gegeten, uren mee op het dakterras heb gezeten, mee heb gedanst, mee heb gezongen en gitaar gespeeld; kortom een heerlijke tijd mee heb gehad.

Vlakbij Santa Marta ligt ook ´Tayrona Park´; een nationaal park met prachtige natuur. Het park bestaat uit dichtbeboste en hoog bebergde jungle en deze vegetatie eindigt op stranden met palmbomen en prachtig blauwe zee. Natuurlijk laat ik dit niet aan me voorbij gaan en heb ik daar een bezoekje aan gebracht wat echt geweldig was. Eerst met een bus (heet, zwetend, druk, dicht op elkaar geplakt lokaal busje) naar de ingang van het park, betalen met mn oude sportkaart van de uni waardoor ik als ´student zijnde´ een enorme korting kreeg en dan met een ander busje nog wat verder de jungle in. Vervolgens een uurtje hiken om op het eerste paradijselijke strandje te komen. Daarna nog een uur zwetend verder lopen om bij onze ´camping´ aan te komen. Gevraagd: 3 hangmatten alstublieft. Gekregen 3 hangmatten onder de palmbomen op het strand.. Hemels!!! En wat doe je daar dan? Drie dagen op het strand liggen, rondlopen in de jungle op zoek naar andere verlaten strandjes, rum drinken op het strand, avondeten met instant noodles en wortels, want dat kun je makkelijk meenemen en eten zonder dat je een keuken tot je beschikking hebt, slapen in hangmatten en al je mensen uit het hostel daar weer ontmoeten en dus een te gekke tijd hebben. Top! Een beetje zoutig en verbrand ben je wel na 3 dagen niet douchen, maar de zonsopkomst boven zee vanuit je hangmat met een fris ochtendbriesje is het allemaal waard! Echt heerlijk!

Inmiddels ben ik alweer in Cartagena. Een prachtige, maar hete (zo´n 31 graden, maar met een constante luchtvochtigheid van 90%) stad. Het koloniale centrum is nog volledig intact en er staan nog oude verdedigingswallen en kanonnen en kastelen en oude kerken en gekleurde huizen. Prachtig! Ook hier is de caribische sfeer nog aanwezig wat me 100% op mn gemak houdt.

Foto´s van bovenstaande beschrijvingen zijn te zien op (de eerste zijn al bekend, nieuwe staan als laatste, even doorklikken):

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152030346405481.891708.692165480&type=1&l=7bcb061394

Over 2 dagen (!!!!!!) ga ik de boot nemen naar Panama. Ik heb al maanden uitgekeken naar dit tripje. Ik ga 5 dagen op een boot de caribische zee overvaren om een paar dagen te stoppen op de San Blas eilanden (denk: bounty) en daar op mn luie haidewietsj met de billen bloot melk te drinken uit een kokosnoot (denk kinderen voor kinderen ´op een onbewoond ei-hei-land´). Maar tegelijkertijd vind ik het nu ook wel raar, want het betekent dat ik Zuid-Amerika ga verlaten. Na 8 fantastische maanden (vandaag precies!) ga ik van dit continent af! En nog 4,5 vast ook fantastische maanden te gaan, maar geen inca´s meer, geen andes meer, geen zuidelijk halfrond meer, geen sneeuw en kou, maar weer een nieuw deel. Toch bijzonder...

Liefs en tot schrijfs,

Lot

  • 03 September 2012 - 21:06

    Dea:

    Wat een leuk en informatief verhaal dank je en wordt niet zeeziek op de boot ach ja jij hebt daar wrs. weer geen last van kus xxxxx

  • 03 September 2012 - 22:39

    Gerda Schregardus:

    Je maakt me wel nieuwsgierig naar Colombia. Op de San Blas ga je toch ook een bijzondere Indianenstam ontmoeten? En niet getreurd de Inca's maken plaats voor de Maya's. Ga je voor ons Nicaragua alvast verkennen?

  • 03 September 2012 - 23:09

    Lisanne:

    Viva Colombiaaaa!! Wist dat je het geweldig zou vinden! Heeeeel fijn te horen!
    En enjoy Centraal-Amerika. Totaal anders, maar ook zo fantastisch!! Vooral veel tijd in Nicaragua spenderen :)

    DISFRUTA!!!! Besos

  • 04 September 2012 - 15:22

    Lisette:

    Nou Lot ik denk dat ik ook maar naar Santa Marta ga... Lijkt mij super leuk -)..

    Ik ben zeer benieuwd wat je van Midden Amerika vind. Nu ga je op gedeeltes komen waar ik ook ben geweest. Leuk!! Maargoed je weet het let op die spullen!!

    Xx
    Lisette

  • 04 September 2012 - 23:00

    Ellen :

    Hoi Lotte,

    Wat een enthousiasme heb je nog steeds in je berichten, kan ook niet anders als je zo'n mooie reis maakt :-) Bedankt voor je berichtjes de afgelopen week, toch fijn dat internet bestaat.

    X

  • 11 September 2012 - 11:41

    Henk:

    Top verslag, leuk. Over Columbia wil ik nog wel eens met je praten. Lijkt me echt wel een land voor mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 81231

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 29 December 2012

Zuid- en Midden-Amerika

06 Augustus 2009 - 10 Augustus 2009

Londen

24 Augustus 2006 - 04 Juli 2007

Curaçao

Landen bezocht: